Konuyu Oyla:
  • Derecelendirme: 0/5 - 0 oy
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dünden Bugüne Reklam Dünyası
#1
Dünden Bugüne Reklam Dünyası

Apple, 1976 yılının Nisan ayında kurulmasından bu yana hayatımızın her yerinde karşımıza çıkan yegane markalardan bindir.

 2016'dakı piyasa değeri 586 milyar dolar olan şirket pazardaki en başarılı teknoloji kurumu olmanın yanı sıra dünyadaki en büyük sekizinci şirket konumuna erişmiş bulunmakta. 

Dijitalleşmenın öncülerinden biri olan Apple, gerek reklamları, gerek pazarlama stratejileri, gerek ürünleri ile dilden düşmüyor. Efsane markaların efsane reklamlarına bakacak olursak da yine alanında birinci olarak Apple'ın '1984' reklamını göreceğiz.

[Resim: Apple-1984-reklam%C4%B1.jpg]

1984 TBWA/Chat/Day ajansı tarafından yapılmış olup yayma verildiği anda Advertising Age tarafından On yılın en başarılı reklamı’ seçildi. Akıllara kazınmış olan 1984 Superbowl'dan sonra bir daha gösterilmedi Reklam, 2007’ye kadar ödül kazanmaya devam etti. Aynı zamanda Channel 4'un 'Tarihin En iyi 100 Reklamı (2000)' listesinde 38. sırada. George Orwell’in 'Bin Doküz Yüz Seksen Dört' romanından esinlenen reklam mavi ve gri tonlarında tele-ekranlarla çevrili distopik bir ortamda insanların yürümeleriyle başlıyor. Karşı tarafta ise reklamın lanse ettiği insan tipinden çok farklı bir kadın, kırmızı şortu, Macintosh baskılı tişörtü ve elinde de bir çekiçle büyük tele-ekrana doğru koşuyor. 

Atlet, dört polis tarafından kovalanırken büyük ekrandan şu cümleleri duyuyoruz: 'Bugün, İstihbarat Arındırma Direktifleri'nin ilk şanlı yıl dönümünü kutluyoruz. Tarihte ilk defa her işçinin zararlı kimselerin lanse ettiği çelişkili doğrulardan uzak çiçek açabileceği, saf ideolojinin bahçesini yaratmış bulunmaktayız. Düşüncelerimizin birliği dünyadaki her silah ve ordudan daha güçlü. Bizler tek bir insanız, tek istek, tek çözüm ve tek amaçla. Düşmanlarımız konuşarak kendi kuyularını kazacaklar ve onları kendi kafa karışıklıklarıyla gömeceğiz. 

Galip geleceğiz!" Son cümleyi duyduğumuzda kadın çekicini tele-ekrana fırlatıyor ve ekran parçalanıyor. Reklamın sonunda ise '24 Ocak'ta Apple, Macintosh'u sunacak. 1984'ün neden '1984' gibi olmayacağını göreceksiniz.' yazısını okuyoruz.
Reklamı derinlemesine incelemek için Omeli'in romanına göz atmak gerekir diye düşünüyorum. Kitap, 1949 yılında yayımlanmış bir distopya örneği, Okyanusya’da (Büyük Britanya) geçen ve İngiliz Sosyalizmi kısaca 'İngsos' yönetimine dayanan bir dünya anlatılıyor. Okyanusya,iç parti adı verilen bir kesimin yönetiminde ve bireysellik tamamen yok edilmiş durumda Bağımsız düşünceler 'Düşünce Polisi'
Reklam, romanı mükemmel bir şekilde yansıtıyor. Cinsiyetsizleştirilmeyi, renksizliği, ideoloji katliamını görebiliyoruz. Tele-ekranda konuşan Büyük Birader Davıd Graham canlandırıyor. 0 dönemde kişisel bilgisayar endüstrisi IBM tarafından domine ediliyor IBM aynı zamanda 'Büyük Mavi' lakabını da sahiplenmiş durumda.
Jobs, firmayı Büyük Birader ile özdeşleştiriyor ve reklam öncesi yaptığı konuşmada "Şimdi 1984'teyiz. IBM her şeye sahip olmak istiyormuş gibi duruyor. Apple, IBM'e parası için endişe etmesi gerektiği algısını yaratan tek umut" diyor.
Şöyle devam ediyor: "Başta IBM'i kucaklayan satıcılar şimdi IBM odaklı bir gelecekten korkar hale geldiler. Gelecekteki özgürlüklerini garantileyecek tek güç olan Apple'a süratle dönmekteler. IBM her şeyi istiyor ve endüstri kontrolüyle arasındaki tek firmaya silahlarını doğrultmuş durumda: Apple. Büyük Mavi tüm bilgisayar sektörünü yönetecek mı? Tüm yenileşme çağını? George Orvvell 1984 ile ilgili haklı mıydı? Kitabın aksine reklamın distopik dünyaya ve İngsos rejimine bir başkaldırı şeklinde sonlanması ve tele-ekranı bir kadın atlet figürü tarafından parçalanması izleyiciye çok güçlü bir mesaj veriyor.
Bul
Cevapla


İmlemeler

Hızlı Menü:


Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi